logodesign
potetags norge
Dette er en logo for en liten norsk bedrift som produserer diverse håndlagde tags, smykker, krukker
og lignende til hund og eier. Jeg selv er kunde der og kjenner til bedriftens verdier godt gjennom
bekjentskap.
Dette prosjektet gjorde jeg for læring, og fikk stort sett frie tøyler, stikkordene var rosa og poter.
Siden poter er et veldig mye brukt symbol i slike bedrifter, ville jeg få frem hele betydningen av Potetags.
Derfra begynte prosessen med å designe en potetag, både fungerende vertikalt og horisontalt.
Videre lagde jeg mange ulike varianter da denne visuelle profilen skulle brukes i alle formater, både på sosiale media,
nettbutikken, merch og rekvisitta.
Jeg valgte ut en enkel fargepalett med hvitt bak primært, men også med mulighet for andre kombinasjoner. Denne bedriften er
litt sukkersøt, så en lys sammensetning var det beste her.
I dette prosjektet jobbet jeg med å lage en profesjonell mal til profilmanualen, hvor den visuelle profilen ble vist fram i sin
helhet med alle bruksområder.
Profilmanual
hundstuggu
Denne logoen er den første jeg har jobbet med etter et halvt år med utdanning. Mye ny
kunnskap er tatt i bruk og jeg har begynt å fokusere på de essensielle prinsippene med logodesign;
det er en identitet, ikke bare et design.
Hele prosessen begynte med en innsikt, hvor kunden ønsket en logo som representerte en sofa
de hadde hjemme og kennelens hunderase. Det ble gjort mange iterasjoner med størrelsesforhold
og formendringer før det til slutt ble tegnet opp i Illustrator og påsatt ønsket fargepalett.
For å gi logoen et universelt bruk så ble den delt opp og stilt både horisontalt og vertikalt, med
og uten bakgrunn samt med naturelle farger og uten effekter. Dette gjør den både trykkbar, den
kan broderes og brukes til alle formål; slik en logo skal brukes.
Profilmanualen har sitt forbedringspotensiale til et mer profesjonelt utseende, men det er en start, og jeg er selv fornøyd med
utviklingen fra i høst og gjennom første studieår når det gjelder anvendelse av designprinsipper og
interaksjonsprosessen.
Profilmanual
kikayla
Logoen Kikayla er tegnet for hånd med innsatt tekst, og denne logoen krevde flere iterasjoner. Kunden
hadde et ønske om å vise at dette var et oppdrett av aktiv border collie, men kompakt og i enklere
format med passende farger. Første utkast var den som vist på bildet, men kunden ønsket hundens pels
tegnet enda enklere. Det ble derfor tegnet et enklere utkast, men her syntes kunden at det første var
best likevel for å få frem korrekt anatomi og aktivitet i hunden.
Logoen er lite fleksibel og passer ikke til alle bruksområder. En tanke kunne vært å jobbet med helheten
som en silhouette og dermed kunne brukt logoen i ensfarger ved behov og bevare nåværende design som hoveddesign.
Teksten kunne også hatt en anelse mørkere farge med bakgrunn i kontraster.
borgos design
Borgos Design begynte som en bedrift som lagde spesialtilpassede halsbånd med navn til hunder.
Den første logoen ble derfor fremstilt med initialer og ett halsbånd. Logoen skulle være enkel
og fungerende til trykk eller broderi.
Videre ble bedriften utvidet til å produsere de fleste typer hundeutstyr på mål med valgte farger
og brodering, i tillegg ble det produsert grimer til hest. Dette gjorde at den gamle logoen
trengte en oppgradering tilsvarende utvidelsen, og valget falt på en hest og en hund inne i hver
del av "B". Logoen var fremdeles mulig å trykke og brodere.
Denne logoen var i utgangspunktet noe som passet bedriftens identitet godt og ble gjenkjent på alle områder.
Kundene forkortet bedriften til "Borgos", hvilket gjorde "B" i seg selv til et viktig ikon. I dag ville jeg unngått den typen bruk av effekter,
samt fokusert mer på et universelt design som ikke blir så fastlåst i formen, og med bedre fargekontraster.
Glødingen forstyrrer helhetsinntrykket mer enn det hjelper.